A gazdasági és
közlekedési miniszter
45/2007. (IV. 4.) GKM
rendelete
a
közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban
tartásának műszaki feltételeiről szóló
6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosításáról
A
gazdasági és közlekedési miniszter feladat- és hatásköréről szóló 163/2006.
(VII. 28.) Korm. rendelet 1. §-ának e) pontjában megállapított feladatkörömben
eljárva a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdése
b) pontjának 11. és 24. alpontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket
rendelem el:
1.
§
A közúti járművek forgalomba
helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV.
12.) KöHÉM rendelet (a továbbiakban: MR.) 92. §-ának (2)-(3) bekezdése helyébe
a következő rendelkezés lép:
„(2) A
közúti szállításra vonatkozó egyes szociális jogszabályok összehangolásáról, a
3821/85/EGK és a 2135/98/EK tanácsi rendelet módosításáról, valamint a
3820/85/EGK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló 561/2006/EK
európai parlamenti és tanácsi rendelet,
továbbá a nemzetközi közúti fuvarozást végző járművek személyzetének munkájáról
szóló Európai Megállapodás (AETR) hatálya alá tartozó M2, M3,
és N kategóriába tartozó járművet - a hivatkozott rendeletben és a
megállapodásban, továbbá a (3) bekezdésben meghatározott kivételekkel -
menetíró műszerrel (a továbbiakban: tachográf) kell felszerelni.
a) költségvetési szerv (intézmény), valamint települési
önkormányzat üzemeltetésében lévő járművel történő - közúti közlekedési
szolgáltatásnak nem minősülő - szállítás,
c) 7,5 tonna
megengedett legnagyobb (együttes) össztömeget meg nem haladó gépjárművel (járműszerelvénnyel)
a telephelytől számított 50 km sugarú körön belül végzett szállítás, amennyiben
a járművet vezető személynek nem a járművezetés a főtevékenysége és
ca) a szállítást a
közösségi postai szolgáltatások belső piacának fejlesztésére és a szolgáltatás
minőségének javítására vonatkozó közös szabályokról szóló 1997. december 15-i
97/67/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 2. cikkének (13) bekezdése
szerinti egyetemes szolgáltató az egyetemes szolgáltatás keretébe tartozó
szállításként végzi, vagy
cb) a járművet vezető
személy a munkája során használt anyagot, felszerelést, vagy gépet szállítja,
d) a sűrített- vagy
cseppfolyós-gázüzemű, illetve elektromos meghajtású, a 7,5 tonna megengedett
legnagyobb (együttes) össztömeget meg nem haladó gépjárművel (járműszerelvénnyel)
végzett, a telephelytől 50 km-es sugarú körön belüli szállítás,
e) csatornázási,
árvízvédelmi, víz-, gáz- és elektromos hálózat karbantartási,
közútkarbantartási és ellenőrzési, lakossági hulladékgyűjtés és szállítási
munkákhoz, távirati- és telefonos szolgáltatáshoz, rádiós és televíziós műsorszolgáltatáshoz,
vagy rádió és televízió adó- és vevőállomások beméréséhez szükséges szállítás,
f) a vezetővel együtt 17 főt meg nem haladó
személy szállítására alkalmas autóbusszal végzett saját számlás szállítás,
g) különleges
járművel végzett cirkuszi- és vidámpark-berendezés szállítás,
h) elsődlegesen álló
helyzetben oktatási célú segédeszközként használt jármű;
i) a gazdaságokból
tej begyűjtésére és a tejkonténereknek, illetve állateledel céljára készült
tejtermékeknek a gazdaság területére való visszaszállítására használt járművek,
j) pénz és/vagy
értékek szállítására kialakított járművek,
k) nem emberi
fogyasztásra szánt állati hulladék vagy állati tetem szállítására szolgáló
járművek,
l) kizárólag olyan
csomópont jellegű helyeken, mint kikötőkben, kombinált árufuvarozási
terminálokon és vasútállomásokon használt járművek,
m) az élőállatoknak a
gazdaságokból a helyi piacokra és fordítva, vagy a piacokról a helyi vágóhídra
legfeljebb 50 km-es sugarú körben történő szállításához használt járművek.”
2.
§
(1) Az MR. 120. §-ának 65. pontja helyébe a következő
rendelkezés lép:
[Ez a rendelet a következő uniós jogi
aktusoknak való megfelelést szolgálja:]
„65. az Európai Parlament és a Tanács 97/24/EK
irányelve (1997. június 17.) a motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok egyes
alkatrészeiről és jellemzőiről, valamint az azt módosító 2002/51/EK európai
parlamenti és tanácsi, 2003/77/EK, 2005/30/EK, 2006/27/EK, 2006/72/EK és
2006/120/EK bizottsági irányelvek;”
(2) Az MR. 120. §-ának 96. pontja
helyébe a következő rendelkezés lép:
[Ez a rendelet a következő uniós jogi
aktusoknak való megfelelést szolgálja:]
„96. az Európai Parlament és a Tanács 2001/56/EK irányelve
(2001. szeptember 27.) a gépjárművek és pótkocsijaik fűtéséről, a 70/156/EGK
tanácsi irányelv módosításáról és a 78/548/EGK tanácsi irányelv hatályon kívül
helyezéséről, valamint az azt módosító 2004/78/EK és 2006/119/EK bizottsági
irányelv;”
3.
§
Az MR. a következő 121. §-sal egészül
ki:
„121. § Ez a rendelet
a közúti szállításra vonatkozó egyes szociális jogszabályok összehangolásáról,
a 3821/85/EGK és a 2135/98/EK tanácsi rendelet módosításáról, valamint a
3820/85/EGK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2006. március
15-i 561/2006/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet 13. cikkének
végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg.”
(1) Az MR. 1. számú melléklete e
rendelet 1. melléklete szerint
módosul.
(2) Az MR. A.
Függelékének A/36. számú melléklete e rendelet 2. melléklete szerint módosul.
(3) Az MR. B.
Függelékének B/12. számú melléklete e rendelet 3. melléklete szerint módosul.
5.
§
(1)
Ez a rendelet – a (2) és (3) bekezdésben foglalt kivétellel – 2007. április 11-én
lép hatályba, egyidejűleg hatályát veszti a közúti járművek forgalomba
helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló
6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosításáról szóló
a)
71/2006. (IX. 28.) GKM rendelet 1. §-ának (6) bekezdése, valamint
b)
35/2004.
(III. 30.) GKM rendelet 6. §-ának (1) bekezdése.
(2)
E
rendelet 4. §-ának (3) bekezdése, továbbá az 1. melléklet 2. pontjában foglalt
rendelkezés, valamint a 3. melléklet a rendelet kihirdetése napján lép hatályba.
(3)
E
rendelet 4. §-ának (2) bekezdése, továbbá az 1. melléklet 1. pontjában foglalt
rendelkezés, valamint a 2. melléklet 2007. szeptember 30-án lép hatályba, egyidejűleg
hatályát veszti a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban
tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet A.
Függelékének A/36. számú melléklet III. rész 9.3.-9.3.4. pontja.
(4) Az e
rendelet hatályba lépése előtt tachográf beszerelési kötelezettség alá nem
tartozó járműveket az e rendelet 1. §-ával megállapított MR. 92. § bekezdése
alapján 2007. december 31-ig kell ellátni tachográffal.
6.
(1) Ez a rendelet a közúti szállításra vonatkozó egyes szociális
jogszabályok összehangolásáról, a 3821/85/EGK és a 2135/98/EK tanácsi rendelet
módosításáról, valamint a 3820/85/EGK tanácsi rendelet hatályon kívül
helyezéséről szóló, 2006. március 15-i 561/2006/EK európai parlamenti és
tanácsi rendelet 3. és 13. cikkének, valamint a 26. cikk 2. pontjának
végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg.
(2) Ez a rendelet a következő uniós jogi aktusoknak való megfelelést
szolgálja:
a) a Bizottság 2006/119/EK irányelve (2006. november 27.) a gépjárművek
és pótkocsijaik fűtéséről szóló 2001/56/EK európai parlamenti és tanácsi
irányelvnek a műszaki fejlődéshez való hozzáigazítása céljából történő
módosításáról;
b) a Bizottság 2006/120/EK irányelve (2006. november 27.) a
motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok típusjóváhagyásáról szóló 97/24/EK
és 2002/24/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek a műszaki fejlődéshez
történő hozzá-igazítás érdekében történő módosításáról szóló 2005/30/EK
bizottsági irányelv helyesbítéséről és módosításáról.”
Dr. Kóka János
gazdasági és
közlekedési miniszter
1. melléklet a 45/2007. (IV. 4) GKM
rendelethez
Az
MR. 1. számú mellékletének módosítása
1.
Az MR. 1. számú melléklet 1/A. táblázatának A/36. sora helyébe a következő sor
lép:
[Jóváhagyási kötelezettségek: 1/A. táblázat
GÉPKOCSIKRA ÉS PÓTKOCSIKRA VONATKOZÓ JÓVÁHAGYÁSI KÖTELEZETTSÉGEK]
|
|
|
|
A |
B |
|||
[MR |
EK (EGK) |
ENSZ-EGB
|
Műszaki terület |
Alkalmazási
kötelezettség |
||||
függelék/melléklet
(műszaki terület |
alap-irányelv |
utolsó
módosító irányelv |
előírás |
módo-sítási
sorozat |
|
típus-jóvá-hagyási
eljárásban M1
kategória |
típus-jóvá-hagyási eljárásban M2,
M3, N, O kategória |
egyedi
engedélye-zési eljárásban] |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
„A/36. |
2001/56 |
2004/78 |
|
|
Fűtés |
+ |
+ |
-” |
2.
Az MR. 1. számú melléklet 1/B. táblázatának B/12. sora helyébe a következő sor
lép:
[1/B.
táblázat
MOTORKERÉKPÁROKRA ÉS SEGÉDMOTOROS KERÉKPÁROKRA
VONATKOZÓ JÓVÁHAGYÁSI KÖTELEZETTSÉGEK
|
|
|
|
|
|
A |
B |
|
MR |
EK (EGK) |
ENSZ- |
EGB |
Műszaki terület |
Alkalmazási kötelezettség(3) |
|||
függelék/ |
alap-irányelv |
legutóbbi módosító irányelv |
előírás |
módosítási sorozat |
|
típusjóváhagyási |
egyedi eljárásban] |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
„B/12. |
97/24 |
2006/120 |
|
|
Motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok tulajdonságai” |
|
|
|
2. melléklet a 45/2007.
(IV. 4.) GKM rendelethez
1.
Az MR. A. Függelékének A/36. számú melléklete címéhez tartozó lábjegyzet a következőre
módosul:
„[1]Ez
a melléklet a Parlament és a Tanács 2001/56/EK, valamint az azt módosító, a
Bizottság 2004/78/EK és 2006/119/EK irányelvével összeegyeztethető szabályozást
tartalmaz.”
2. Az MR. A. Függelékének A/36. számú melléklete
a címet követően a következő 1. és 2. ponttal egészül ki:
„1. A melléklet alkalmazására vonatkozó rendelkezések
1.1.
2004. október 1. napját követően a 9. pont hatálya alá tartozó, a III. rész
3.2.1. pontjának táblázatában meghatározott
-
járműtípushoz EK típusjóváhagyás, típusbizonyítvány, valamint
-
új járműhöz, vagy járműsorozathoz egyedi-, vagy sorozat
forgalomba helyezési engedély, továbbá
-
LPG-vel működő új típusú fűtőberendezésre, illetőleg LPG-fűtőrendszerre
típusjóváhagyás
kiadása az e mellékletben meghatározott
követelményekre hivatkozással nem tagadható meg, ha a járműtípus CO2-kibocsátási
és a tüzelőanyag-fogyasztási értékekeit a melléklet rendelkezései alapján állapították
meg.
1.2.
2006. január 1. napját követően a 9.
pont hatálya alá tartozó a III. rész 3.2.1. pontjának táblázatában meghatározott
-
járműtípushoz kiadott típusbizonyítvány, valamint
-
új járműhöz, vagy járműsorozathoz egyedi-, vagy sorozat
forgalomba helyezési engedély, továbbá
-
az LPG-vel működő fűtőberendezésre, illetőleg
LPG-fűtőrendszerre típusjóváhagyás
csak
abban az esetben adható ki, ha a járműtípus, az új jármű, illetőleg az
LPG-fűtőrendszer, vagy LPG-fűtőberendezés megfelel az I. Részben, a II.
Részben, továbbá a III. Rész 5-9. pontjaiban foglalt követelményeknek.
1.3.
2007. január 1. napját követően nem
tekinthető érvényesnek a - 9. pont hatálya alá tartozó, a III. rész 3.2.1.
pontjának táblázatában meghatározott - olyan járműhöz kiállított
"Megfelelőségi nyilatkozat", valamint "Műszaki adatlap",
továbbá nem helyezhető forgalomba az az új jármű, amely a melléklet I.
Részében, a II. Részében, illetőleg a III. Rész 5-9. pontjaiban foglalt követelményeket
nem teljesíti.
1.4.
2007. január 1. napját követően a
melléklet I. Részének, II. Részének, és a III. Rész 5-9. pontjainak az
LPG-gáztüzelésű fűtőberendezésekre, mint alkatrészekre vonatkozó követelményeit
kell alkalmazni az ER. A. Függelék 7. cikke (2) bekezdésében
előírtak tekintetében.
1.5.
2007. október 1-jét követően az általános- és a sorozat forgalomba helyezési
engedélyezési engedély nem tagadható meg az LPG tüzelőanyagú fűtésrendszerrel felszerelt járműtípus tekintetében a
fűtésrendszerekkel kapcsolatos
okból, amennyiben az megfelel az e mellékletben meghatározott követelményeknek.
1.6. 2007.
október 1-jét követően az EK-típusjóváhagyás, vagy az alkatrész-jóváhagyás nem
tagadható meg, valamint az értékesítés nem tiltható meg az LPG tüzelőanyagú, az égéshő
felhasználásával működő fűtőberendezés-típusok, mint részegységek (alkatrészek) tekintetében
a fűtésrendszerekkel
kapcsolatos okból, amennyiben az megfelel az e mellékletben meghatározott
követelményeknek.
1.7. 2008.
április 1-jét követően nem adható meg az EK-típusjóváhagyás az e mellékletben
meghatározott követelményeknek meg nem felelő, LPG tüzelőanyagú
fűtőberendezéssel felszerelt járműtípusra, valamint LPG tüzelőanyagú, égéshő felhasználásával
működő fűtőberendezés típusra.”
2. melléklet Részei és pontjai
I. Rész: |
Az EK-típusjóváhagyási eljárás |
I/1. Rész: |
Adatközlő lap – a járművek fűtőrendszerével
kapcsolatos (EK) típus-jóváhagyáshoz |
I/2. Rész: |
(EK) típus-jóváhagyási bizonyítvány |
I/3. Rész: |
Adatközlő lap a tüzelőanyaggal
önállóan működő fűtőberendezés önálló műszaki egységként történő (EK) típus-jóváhagyásához.
|
I/4. Rész: |
EK-típus-jóváhagyási bizonyítvány |
I/5. Rész: |
(EK) alkatrész-típusjóváhagyó jel |
II. Rész: |
Alapvető rendelkezések |
III. Rész: |
Követelmények |
3. |
Általános követelmények |
4. |
Veszteséghőt hasznosító, közvetítő közegként levegőt
használó fűtőrendszerek követelményei |
5. |
A fűtőlevegő minőségére vonatkozó vizsgálati előírás |
6. |
A hőmérséklettel kapcsolatos vizsgálati előírás |
7. |
A füstgáz szennyezőanyag tartalmának vizsgálati előírása |
8. |
A tüzelőanyaggal önállóan működő fűtőberendezésekre és
felszerelésükre vonatkozó követelmények |
9. |
Az LPG-tüzelőanyagú
fűtőberendezésekre és az LPG tüzelőanyaggal működő fűtőrendszerekre vonatkozó
biztonsági követelmények |
10. |
Egyes veszélyes árut szállító járművekre
vonatkozó kiegészítő rendelkezések” |
3. Az MR. A. Függelékének A/36. számú
melléklet III. Rész 9.1. pontjának címe helyébe a következő rendelkezés lép:
„9.1. LPG
tüzelőanyaggal (a továbbiakban: LPG-vel) működő fűtőrendszerek közúti használatra
a járművekben”
4. Az MR. A.
Függelékének A/36. számú melléklet III. Rész 9.1.1.6.2. pontja helyébe a következő
rendelkezés lép:
„9.1.1.6.2. véletlen szétkapcsolódás következtében ne
legyen ellenőrizhetetlen. Az LPG-gázáramlás lezárására egy készüléket kell
felszerelni közvetlenül a tartályba, vagy palackra szerelt nyomásszabályozóba,
vagy ezek után, illetve amennyiben a nyomásszabályozót a palacktól vagy tartálytól
távol szerelték fel, a készüléket közvetlenül a palack vagy tartály kivezető
csöve elé kell felszerelni, és egy segédkészüléket kell felszerelni a
nyomásszabályozóba vagy az után.”
5. Az MR. A. Függelékének A/36. számú melléklet
III. Rész 9.2. pontjának címe helyébe a következő rendelkezés lép:
„9.2. LPG
tüzelőanyagú fűtőberendezések, kizárólag álló járműben történő használatra”
6. Az MR. A. Függelék A/36. számú melléklete
II. Rész 10. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„10.
Egyes, veszélyes árut szállító járművekre vonatkozó
kiegészítő rendelkezések
10.1. ALKALMAZÁSI KÖR
A melléklet III. rész 10. pontja azokra a járművekre
vonatkozik, amelyekre az égéshő felhasználásával működő fűtőberendezések és
azok beszerelése vonatkozásában a Veszélyes Áruk Nemzetközi Közúti
Szállításáról szóló Európai Megállapodás „A” és „B” Mellékletének kihirdetéséről
és belföldi alkalmazásáról szóló 20/1979. (IX. 18.) KPM rendelet módosításáról
szóló 46/2005. (VI. 28.) GKM rendeletben meghatározott, különleges követelmények
érvényesek.
10.2. MEGHATÁROZÁSOK
A
melléklet III. rész 10. pontja alkalmazásában a Veszélyes Áruk Nemzetközi
Közúti Szállításáról szóló Európai Megállapodás „A” és „B” Mellékletének
kihirdetéséről és belföldi alkalmazásáról szóló 20/1979. (IX. 18.) KPM rendelet
módosításáról szóló 46/2005. (VI. 28.) GKM rendelet mellékletében kihirdetett –
a Veszélyes Áruk Nemzetközi Közúti Szállításáról szóló Európai Megállapodás
– „B” melléklet 9. rész 9.1 fejezetében megállapított EX/II, EX/III, AT, FL
és OX jármű meghatározások érvényesek.
10.3. MŰSZAKI KÖVETELMÉNYEK
10.3.1. Általános követelmények (EX/II, EX/III, AT,
FL és OX járművekre)
10.3.1.1.
Az égéshő felhasználásával működő fűtőberendezést, illetve az égéstermék
elvezető rendszerét úgy kell kialakítani, elhelyezni, védeni vagy lefedni, hogy
a rakomány meggyulladásának vagy megengedhetetlen felmelegedésének veszélyét
elkerüljük. E követelmény teljesítettnek tekinthető, ha a berendezés
tüzelőanyag-tartálya és az égéstermék elvezető rendszere megfelel a 10.3.1.1.1.
és a 10.3.1.1.2. pontban előírtaknak. Az ezen követelményeknek való megfelelést
a befejezett járművön kell ellenőrizni.
10.3.1.1.1. A berendezést ellátó
tüzelőanyag-tartályoknak a következő követelményeket kell kielégíteniük:
a)
szivárgás esetén a tüzelőanyag a talajra folyjon, anélkül, hogy érintkezésbe
kerülne a jármű forró részeivel vagy a rakománnyal;
b) a
benzint tartalmazó tüzelőanyagtartályok töltőnyílását hatékony lángzáró
szerkezettel vagy légmentesen zárva tartható zárószerkezettel kell ellátni.
10.3.1.1.2. A kipufogórendszert, valamint a kipufogó csővezetékeket olyan irányban
kell elhelyezni vagy úgy kell védeni, hogy elkerüljük a rakomány melegedésének
vagy gyulladásának veszélyét. A kipufogórendszernek közvetlenül az
tüzelőanyag-tartály (dízelolaj-tartály) alatt elhelyezett részeinek attól
legalább 100 mm távolságban vagy hőszigetelő pajzzsal védettnek kell lenniük.
10.3.1.2. Az égéshő felhasználásával
működő fűtőberendezésnek kézzel kapcsolhatónak kell lennie.
Programozott kapcsoló nem alkalmazható.
10.3.2. EX/II és EX/III járművekre vonatkozó
követelmények
Gáznemű
tüzelőanyaggal működő fűtőberendezés nem használható.
10.3.3. FL járművekre vonatkozó követelmények
10.3.3.1. Az égéshő felhasználásával működő fűtőberendezésnek
legalább a következő esetekben ki kell
kapcsolnia:
a) a
kézi kapcsoló vezetőfülkéből történő, szándékos működtetésekor;
b) a
jármű motorjának leállásakor, ez esetben a fűtőberendezést a gépjárművezető
kézzel visszakapcsolhatja;
c) a
gépjárműnek a szállítandó anyag betöltéséhez használt szivattyúja beindításakor.
10.3.3.2. Az égéshő felhasználásával működő fűtőberendezés
kikapcsolása után utóégés megengedett. A 10.3.3.1. pont b) és c)
alpontjában meghatározott esetekben a porlasztólevegő ellátást legfeljebb 40 s-ig
tartó utóégés után, alkalmas eszközzel meg kell szakítani. Csak olyan
fűtőberendezések használhatók, amelyeknél bizonyított, hogy normális használati
idejük alatt a hőcserélő elviseli a 40 s-ig tartó mérsékelt utóégéseket.
3. melléklet a
45/2007. (IV. 4.) GKM rendelethez
1.
Az MR. B.
Függelékének B/12. számú melléklet V. Fejezetének címéhez tartozó lábjegyzet a
következőre módosul:
„A melléklet
V. fejezete összeegyeztethető szabályozást tartalmaz a 97/24/EK európai
parlamenti és tanácsi irányelv rendelkezéseivel, amint azt legutóbb a
2005/30/EK, valamint a 2006/120/EK bizottsági irányelv módosította. A melléklet
e fejezete vizsgálati módszer tekintetében összhangban áll az ENSZ-EGB 40, 47
számú előírásaival.”
2. Az MR. B. Függelék B/12. számú melléklete
V. fejezetének 1. pontja a következő 1.3.-1.5. ponttal egészül ki:
[1. A melléklet alkalmazására
vonatkozó előírások]
„1.3. Az ezen melléklet 2006.
május 18-ától hatályos követelményeinek megfelelő – a melléklet alkalmazásával
kiadott típusjóváhagyással rendelkező járművekbe beszerelendő - új
cserekatalizátorok tekintetében
a) nem tagadható meg a
típusjóváhagyás megadása, valamint
b) nem tiltható meg az
értékesítés és a járműre történő felszerelés.
1.4. 2006. május 18-tól kezdődően az
ER. B. Függelék szerinti típusjóváhagyás csak olyan új cserekatalizátorra
adható meg, amely a levegőszennyezés elleni intézkedések, a megengedhető
zajszint, illetőleg a meghamisítás elleni intézkedések tekintetében megfelel az
ezen mellékletben meghatározott követelményeknek.
1.5.
2009. január 1-jétől nem értékesíthető és járműbe nem építhető be olyan új
cserekatalizátor, amely nem kapott típusjóváhagyást az ezen mellékletben meghatározott
követelmények alapján.”